La superación del nihilismo en la búsqueda del eterno retorno
Abstract
The nihilism and the everlasting return are key concepts in the Nietzschecian attempt to understand the rising and crisis of values, from the coming of the metaphysics and Christian moral. However, the valuation of those concepts is far from being univocal in the work of the German philosopher, since its utterance is not enough to reach one of the greatest goals of his thought: the transvaluation. The current article aims to examine the views in which some readings of the work of Nietzsche speak about nihilism and the conceptual need of reaching the eternal return thought as a necessary condition to perform the transvaluation. In this scenario, the thesis will be based on the eternal return that the everlasting return implies both the perfection and the overcoming of the nihilism, in the manner that it can separate from itself the resentment. For this, it will be shown the traveled path of the author to overcome the ambivalence of the weakness and the strength that come with the development of these concepts, in part from the Gay Science and the third book of Thus Spoke Zarathustra. El nihilismo y el eterno retorno son conceptos centrales en el intento nietzscheano por comprender el surgimiento y la crisis de los valores, desde el advenimiento de la metafísica y la moral cristiana. Sin embargo, la valoración de estos conceptos dista de ser unívoca en la obra del filósofo alemán, ya que su sola enunciación no es suficiente para alcanzar una de las metas máximas de su pensamiento: la transvaloración. El presente artículo tiene por objetivo examinar los sentidos en los que se habla de nihilismo en algunos pasajes de la obra de Nietzsche y la necesidad conceptual de llegar al pensamiento del eterno retorno como condición necesaria para efectuar la transvaloración; en este sentido, se sustentará la tesis de que el eterno retorno implica tanto la perfección como la superación del nihilismo, en la medida en que logra apartar de sí el resentimiento. Para ello, se mostrará el camino recorrido por el autor para superar la ambivalencia de la debilidad y la fuerza que acompaña el desarrollo de estos conceptos, en parte de la Ciencia Jovial y el tercer libro de Así habló Zaratustra.