Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2094
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorJaime Osorio, María Fernanda-
dc.contributor.authorCoronado Rodríguez, Claudia Camila-
dc.date.accessioned2018-08-15T16:24:18Z-
dc.date.available2018-08-15T16:24:18Z-
dc.date.issued2018-07-01-
dc.identifier.citationJaime Osorio, M. F. & Coronado Rodríguez, C. C. (2018). Impacto de los materiales del programa de inglés en una universidad pública de Colombia. Cuadernos de Lingüística Hispánica (32), 174-191. DOI: https://doi.org/10.19053/0121053X.n32.2018.8127.spa
dc.identifier.issn0121-053X-
dc.identifier.issn2346-1829 En línea-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2094-
dc.descriptionPáginas 174-191.spa
dc.description.abstractEste documento es el reporte de una propuesta investigativa cuyo propósito fue diagnosticar el impacto de los materiales utilizados para la enseñanza del inglés en un curso del programa de inglés institucional de una universidad colombiana. Se acudió a los parámetros de la investigación descriptiva para analizar los materiales que se estaban implementando y a una investigación preexperimental, para determinar el impacto de nuevos y diversos tipos de materiales en el desarrollo de la habilidad oral de los estudiantes en dos grupos de cuarto nivel de inglés. Se recolectó información a través de observación de clases, diarios de campo, encuestas y entrevistas semiestructuradas a estudiantes y docentes, respectivamente. Se encontró que prevalece el uso del libro guía y materiales no-auténticos en las clases, y que a través de los nuevos materiales diseñados se benefició de manera importante la competencia oral de los estudiantes.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaspa
dc.rightsCopyright (c) 2018 Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaspa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/spa
dc.sourcehttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/8127spa
dc.subjectInglés - Materiales de enseñanzaspa
dc.titleImpacto de los materiales del programa de inglés en una universidad pública de Colombiaspa
dc.typeArtículo de revistaspa
dcterms.bibliographicCitationAciega, D. (2007). Los libros de texto para la enseñanza de inglés: una mirada crítica, memoria académica. Puertas Abiertas 3(3), 99-102. Recuperado de http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.4582/pr.4582.pdfspa
dcterms.bibliographicCitationBacon, S., & Finneman, M. (1990). A Study of Attitudes, Motives, and Strategies of University Foreign Language Students and their Disposition to Authentic Oral and Written Input. Modern Language Journal, 74(4), 459-73.spa
dcterms.bibliographicCitationCabalceta, I. (2007). Manual de diseño y diagramación de documentos. Ministerio de Educación Pública de Costa Rica. Unidad de Material Impreso. Recuperado de http://www.colombiaaprende.edu.co/html/mediateca/1607/articles-168315_archivo.pdfspa
dcterms.bibliographicCitationCanale, M. (1983). From Communicative Competence to Communicative Language Pedagogy. In J. C. Richards & R. W. Schmidt (eds), Language and communication (pp. 2-14). London: Longman.spa
dcterms.bibliographicCitationCastillo, C.A., Insuasty, E.A., & Jaime, M.F. (2017). The Impact of Authentic Materials and Tasks on Students’ Communicative Competence at a Colombian Language School. Profile Issues in Teachers’ Professional Development, 19(1), 809-104. http://dx.doi.org/10.15446/profile.v19n1.56763.spa
dcterms.bibliographicCitationConsejo de Europa. (2002). Marco Común Europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Madrid: MECD y Anaya. Recuperado de http://cvc.cervantes.es/obref/marcospa
dcterms.bibliographicCitationFajardo, J.A. (2013). What Makes a Teacher: Identity and Classroom Talk. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (22), 127-146. Retrieved from http://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/2159/5178spa
dcterms.bibliographicCitationFúnquen, A. & Jiménez, P.K. (2013). Implementing Tasks that Stimulate Critical Thinking in EFL Classrooms. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (21), 143 – 158. https://doi.org/10.19053/0121053X.1955spa
dcterms.bibliographicCitationGilmore, A. (2004). A Comparison of Textbook and Authentic Interactions. ELT Journal, 58(4), 363-374.spa
dcterms.bibliographicCitationGuzmán, N. & Salazar, S. A. (2009). Análisis de las prácticas pedagógicas de los docentes de inglés del programa interlingua. Estudio diagnóstico. Manuscrito no publicado. Facultad de Educación, Universidad Surcolombiana, Neiva, Colombia.spa
dcterms.bibliographicCitationHughes, R. (2010). Materials to Develop the Speaking Skill. In N. Harwood (ed.), English Language Teaching Materials: Theory and Practice (pp. 207-224). Cambridge: University Cambridge Press.spa
dcterms.bibliographicCitationJaime, M. F. & Insuasty, E. A. (2015). Analysis of the Teaching Practices at a Colombian Foreign Language Institute and their Effects on Students’ Communicative Competence. How, 22(1), 45-64.spa
dcterms.bibliographicCitationJiménez, P. (2014). Exploring Students' Reactions when Working Teaching Materials Designed on their Own Interests. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (25) 201-222. Retrieved from http://revistas.uptc.edu.co/revistas/index.php/linguistica_hispanica/article/view/3378/4958spa
dcterms.bibliographicCitationKilickaya, F. (2004). Authentic Materials and Cultural Content in EFL Classrooms. The Internet TESL Journal, 10(7).spa
dcterms.bibliographicCitationMcDonough, J. & Shaw, C. (2003). Materials and Methods in ELT, Teacher’s Guide, (2nd ed.), Hoboken, NJ: Blackwell.spa
dcterms.bibliographicCitationMcNeil, A. (1994). What Makes Authentic Materials Different? The Case of English Language Materials for Educational Television. In Papers presented at the Annual International Language in Education Conference, Hong Kong.spa
dcterms.bibliographicCitationOgalde, I. & Bardavid, E. (2003). Los materiales didácticos. Medios y recursos de apoyo a la docencia. (2.ª ed.). México: Trillas.spa
dcterms.bibliographicCitationOrtega, F.J. & Vargas, B.V. (2017). Aproximación sociopragmática a las estrategias conversacionales de los adolescentes. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (29), 83-103. http://dx.doi.org/10.19053/0121053X.n29.2017.5849spa
dcterms.bibliographicCitationOtte, J. (2006). Real Language to Real People: A Descriptive and Exploratory Case Study of the Outcomes of Aural Authentic Texts on the Listening Comprehension of Adult ESL Students Enrolled in an Advanced ESL Listening Course. Dissertation Abstracts International, 67(4), 1246B.spa
dcterms.bibliographicCitationPeacock, M. (1997). Choosing the Right Book for Your Class. Retrieved from http://www.sx.ac.uk/linguistics/pgr/egspll/volume1/ PDFs/PEACOCK1.pdfspa
dcterms.bibliographicCitationPinzón, R.J. (2013). English Teaching through Project Based Learning Method, in Rural Area. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (23), 151-170. Retrieved from http://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/issue/view/223spa
dcterms.bibliographicCitationRamos, B. & Aguirre J. (2014). Materials Development in the Colombian Context: Some Considerations about its Benefits and Challenges. How, 21(2), 134-150.spa
dcterms.bibliographicCitationRamos, B. & Aguirre, J. (2016). English Language Teaching in Rural Areas: A New Challenge for English Language Teachers in Colombia. Cuadernos de Lingüística Hispánica, (27), 209-222.spa
dcterms.bibliographicCitationSquires, D. & McDougall, A. (1997). Cómo elegir y utilizar software educativo. Madrid: Morata.spa
dcterms.bibliographicCitationTomlinson, B. (1998). Materials Development in Language Teaching. Cambridge: Cambridge University Press.spa
dcterms.bibliographicCitationVanegas, L. E. & Zambrano, L. (2007). Cómo enseñar inglés en primaria: una propuesta metodológica. Neiva, Colombia: Corpus Litografía.spa
dcterms.bibliographicCitationWeyers, J. (1999). The Effect of Authentic Video on Communicative Competence. The Modern Language Journal, 83(3), 339-349. http://dx.doi.org/10.1111/0026-7902.00026spa
dcterms.bibliographicCitationZúñiga, G., Insuasty, E. A., Macías, D. F., Zambrano, L. C. & Guzmán, N. (2009). Análisis de las prácticas pedagógicas de los docentes de inglés del programa interlingua de la Universidad Surcolombiana. Revista Entornos, 22, 11-20.spa
dc.description.notesBibliografía y webgrafía: 189-191.spa
dc.description.notesArtículo de investigación revisado por pares académicos.spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.subject.lembInglés - Enseñanza-
dc.subject.lembInglés - Desarrollo de habilidades comunicativas-
dc.type.dcmi-type-vocabularyTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/articlespa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.description.abstractenglishThis is the report of a research proposal that had as its main purpose the identification of the impact of the materials used for teaching an English language course in the institutional English program of a Colombian university. To this end, we made use of the descriptive research parameters to analyze the materials that were being implemented in the program, and of a pre-experimental research to determine the impact of various and new types of materials in the development of oral skills into two groups of students of the fourth level of English. The information was collected through class observation, field notes, surveys, and semi-structured interviews for both students and teachers. Findings show that the course book and non-authentic materials are prevalent in classes, and that through the new materials designed by the research group, students’ communicative competence was greatly developed.spa
dc.description.abstractportuguesEste documento é o relatório de uma proposta de pesquisa cujo objetivo foi diagnosticar o impacto dos materiais utilizados para o ensino de inglês em um curso do programa institucional de inglês de uma universidade colombiana. Os parâmetros da pesquisa descritiva foram utilizados para analisar os materiais que estavam sendo implementados e uma pesquisa pré-experimental, para determinar o impacto de novos e diversos tipos de materiais sobre o desenvolvimento da habilidade oral dos estudantes em dois grupos de quarto nível de Inglês. As informações foram coletadas por meio de observação de classe, diários de campo, pesquisas e entrevistas semiestruturadas com alunos e professores, respectivamente. Verificou-se que o uso do livro guia e de materiais não autênticos prevalece nas aulas, e que através dos novos materiais projetados a competência oral dos alunos beneficiou-se de maneira importante.spa
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.19053/0121053X.n32.2018.8127-
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercialspa
dc.subject.armarcLenguaje y educación - Enseñanza-
dc.subject.armarcInglés - Enseñanza secundaria - Investigaciones-
dc.subject.proposalCompetencia comunicativaspa
dc.subject.proposalMateriales para la enseñanza del inglésspa
dc.subject.proposalHabilidad oralspa
Appears in Collections:Cuadernos de Lingüística Hispánica

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PPS-828.pdfArchivo principal533.1 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons