Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2173
Title: Formación (Bildung) y creación literaria “Llegar a ser lo que se es” en diversos mundos posibles
Other Titles: Education (Bildung) and Creative Writing “Becoming What One Is” in Diverse Possible Worlds
Formation (Bildung) et création littéraire: “parvenir à être ce que l‟on est”, dans plusieurs mondes possibles
Authors: Saavedra Rey, Alirio Sneider
Keywords: Creación literaria, artística, etc.
Filosofía de la educación
Pensamiento creativo (Educación)
Pedagogía
Formación
Bildung
Pedagogía de la literatura
Formación literaria
Estética
Creación literaria
Ficción
Issue Date: 16-Sep-2017
Publisher: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Citation: Saavedra Rey, A. S. (2017). Formación (Bildung) y creación literaria. “Llegar a ser lo que se es” en diversos mundos posibles. La Palabra, (31), 197–210. DOI: https://doi.org/10.19053/01218530.n31.2017.7267. http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2173
Abstract: The invention of possible worlds implied by literary criticism enables new forms of existence motivated by fiction. For a pedagogy of literature, it is necessary to reflect about the idea of education (Bildung) as spiritual self-realization where persons transcend their immediate reality and surpass the proposed edu- cational meanings, discovering and travelling through unknown places inside themselves, in a process of personal growth. This article is derived from doctoral research that relates these two concepts – Bil- dung and creative writing – from their aesthetic dimension, as significant constructions of new ways of living and being, until developing a proposal of literary education based on fiction writing as an inner unfolding that allows for the exploration of the human condition, contrary to the marginality of this type of work in the educational system.
La invención de mundos posibles que supone la creación literaria posibilita nuevas formas de existencia desde la ficción. Para la pedagogía de la literatura esto implica profundizar en la idea de formación (Bildung) como autorrealización espiritual de las personas al trascender su realidad inmediata y desbordar los sentidos educativos propuestos, transitando lugares desconocidos que anidan en su interior, como cultivo personal. Por esta razón, este artículo derivado de investigación doctoral relaciona estos dos conceptos – Bildung y creación literaria – desde su dimensión estética, en tanto construcciones significativas de nuevas formas de ser y de vivir, hasta proponer una formación literaria basada en la escritura de ficción como despliegue interior para explorar la condición humana, en res- puesta a la marginalidad de este tipo de producciones en el sistema educativo.
l‟invention de mondes possibles dans la création littéraire permet de nouvelles formes de l‟existence dans la fiction. Ceci nous permet de réfléchir, en tant que pédagogues de la littérature, á l‟idée d‟une formation (Bildung) comme épanouissement spirituel personnel au moment où la réalité immédiate ainsi que les signifi- cations traditionnelles de l‟éducation sont dépassées. Ainsi, des espaces inconnus qui se trouvent à l‟intérieur de chacun apparaitraient comme une manière de se cultiver à soi-même. Cet article, qui est le produit d‟une recherche doctorale, met en rapport deux concepts- Bildung et création littéraire –à partir de sa dimension esthétique, en tant que constructions de nouvelles formes d‟être et de vivre. Nous proposons une formation littéraire à partir de l‟écriture de fiction comme un déploiement de l‟intériorité qui permettrait d‟explorer la condition humaine, en réponse au caractère marginal de ce type de productions dans le système éducatif.
Description: 1 recurso en línea (páginas 197-210).
URI: http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2173
ISBN: 2346-3864
Appears in Collections:La Palabra

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PPS_897_Formacion_Bildung_creacion.pdfArchivo principal393.65 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons