Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2454
Title: Para comprender el cuento
Other Titles: Understanding the tale
Authors: Arévalo Suárez, Diana Liyiny
Quintero Antolínez, Leonardo Alfredo
Avila Vásquez, Manuel Oswaldo
Keywords: Cuentos
Narración de cuentos
Interpretación oral
Aprendizaje activo
Prácticas de la enseñanza
Comprensión.
Lenguaje.
Alfabetización.
GEEMPA.
Issue Date: 1-Jan-2017
Publisher: Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia
Citation: Arévalo Suárez, D., Quintero Antolínez, L., & Avila Vásquez, M. (2017). Para comprender el cuento. Educación Ciencia, (20), 279-292. http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2454
Abstract: In current education, you cannot continue doing the same tasks and still, pretend to obtain different results; Therefore, it is the teacher’s responsibility to make a self-criticism of their pedagogical work, to improve it. Bearing this in mind, this research article briefly describes the intervention, whose objective is to improve the comprehension processes of the students of the Boyacá School in Duitama Colombia, through the implementation and creation of the stories as a didactic tool. To achieve this, it was necessary first to investigate similar works, together with the appropriate theories that support it, followed by the Educational Research Action phases, obtaining significant results in terms of reading comprehension; For example, students in the process of literacy can already explain with their words, which becomes more evident at the time the student writes, with the intention of being understood by others.
En la educación actual, no se puede seguir haciendo las mismas tareas y aun así, pretender obtener resultados diferentes; por esto, es responsabilidad del maestro hacer una autocrítica de su labor pedagógica, para mejorarla. Teniendo en cuenta esto, el presente artículo de investigación expone brevemente la intervención, cuyo objetivo es, mejorar los procesos de comprensión de los estudiantes del Colegio Boyacá de Duitama, a través de la implementación y creación de los cuentos como herramienta didáctica. Para lograrlo, fue necesario primero, indagar sobre trabajos similares, junto con las teorías adecuadas que lo soporten, seguido de las fases de la Investigación-Acción-Educativa, obteniendo resultados significativos en cuanto a comprensión lectora se refiere; por ejemplo, los estudiantes en proceso de alfabetización ya pueden explicar con sus palabras, qué se hace más evidente en el momento que el estudiante escribe, con la intención de ser entendido por otros.
Description: 1 recurso en línea (páginas 279-292).
URI: http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2454
ISSN: 0120-7105
Appears in Collections:Educación y Ciencia

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
PPS_1085_Para_comprender_cuento.pdfArchivo principal273.26 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons