(Re)significación de la práctica docente : reflexiones acerca del quehacer del maestro

View/ Open
Date
2017-01-01Author
Granados Becerra, Leonor Itsmenia
Martínez Méndez, Luis Eduardo
Romero Alfonso, Sonia Lucía
Metadata
Show full item recordAbstract
This article seeks to reflect on the teaching practice of the professors (authors) of mathematics and natural
sciences of the Juan José Rondón Educational Institution in Soatá (Colombia) to face questions, to critically, permanently and constantly self-assess their work, with the objective of giving a new meaning to these teaching practices, to materialize hybrid strategies to promote other interactions in the classroom. The research is developed in four phases that interact, taking into account the spiral of Carr and Kemmis, planning, action, observation and reflection, is developed from the socio-critical paradigm, has a unit of analysis of 28 students of eighth grade. In short, the teacher is expected to build awareness about the importance of giving a new meaning to their work, think, analyze, understand and, from this interpretation, generate changes that affect both the improvement of their performance and the welfare of the students in terms of learning. The (re) significance part of the reflection and self-criticism, it gives meaning to what is done and this sense is new; that is to say, each of the activities is recreated, re-thought and re-elaborated, looking for other dynamics regarding the didactic component of the teaching practice in benefit of the students’ learning process. El presente artículo busca reflexionar sobre la práctica docente de los profesores (autores) de matemáticas y ciencias naturales y educación ambiental de la Institución Educativa Juan José Rondón de Soatá para que afronten cuestionamientos y de manera crítica, permanente, constante autoevalúen su quehacer, con el objetivo de (re)significar estas prácticas docentes, al materializar estrategias hibridas para propiciar en el aula
otras interacciones, otros sentidos en ellas. La investigación se desarrolla en cuatro fases que interactúan, teniendo en cuenta la espiral de Carr y Kemmis, planificación, acción, observación y reflexión, se desarrolla a partir del paradigma sociocrítico, cuenta con una unidad de análisis de 28 estudiantes de grado 802. En síntesis, se espera del docente la construcción de conciencia sobre la importancia de (re)significar su labor,
pensar, analizar, comprender y, desde esta interpretación, generar cambios que incidan tanto en el mejoramiento de su desempeño como en el bienestar de los estudiantes en términos de aprendizajes. La (re)significación parte de la reflexión y autocrítica, en ella se da sentido a lo que se hace y este sentido es nuevo; es decir, se rehace, repiensa y reelabora cada una de las actividades que se realicen, buscando otras dinámicas respecto del componente didáctico de la práctica docente en beneficio del proceso de aprendizaje de los estudiantes.