Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2874
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMolina Buitrago, Angie Zenaida-
dc.contributor.authorNempeque Murcia, Laura Juliana-
dc.date.accessioned2019-10-04T21:56:49Z-
dc.date.available2019-10-04T21:56:49Z-
dc.date.issued2019-
dc.identifier.citationMolina Buitrago, A. Z. & Nempeque Murcia, L. J. (2019). Speaking in English Shoulder to Shoulder: A Reciprocal Peer Tutoring Strategy. (Trabajo de pregrado). Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, Tunja. http://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2874spa
dc.identifier.urihttp://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/2874-
dc.description1 recurso en línea (105 páginas) : ilustraciones color.spa
dc.description.abstractEste documento reseña los hallazgos de una estrategia de tutoría recíproca entre compañeros aplicada con treinta y cuatro estudiantes de grado décimo en un colegio público en Tunja, Boyacá. Aunque al principio del estudio estos estudiantes no parecían estar interesados ni tampoco conscientes de los beneficios que tiene el hablar inglés, los estudiantes cambiaron sus actitudes hacia el inglés cuando trabajaron con un compañero para mejorar su aprendizaje como tal, y desarrollar su aprendizaje autónomo también. La interacción generada demostró que los estudiantes no solo trabajaron con otra persona, quien no era cercano a ellos, con el fin de alcanzar objetivos académicos, sino también para ganar habilidades sociales para sensibilizarse de cómo deben tratar a alguien usando sus valores (respeto, comprensión, paciencia, entre otros), y ser conscientes de la existencia del otro para pedir ayuda y apoyar sus necesidades. Estos objetivos individuales fueron reunidos en un logro principal el cual fue reforzar la identidad del grupo.spa
dc.format.mimetypeapplication/pdfspa
dc.language.isoengspa
dc.publisherUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaspa
dc.rightsCopyright (c) 2019 Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaspa
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/spa
dc.titleSpeaking in english shoulder to shoulder : a reciprocal peer tutoring strategyspa
dc.typeTrabajo de grado - Pregradospa
dcterms.bibliographicCitationÁlvarez , P., & González , M. (2005). La tutoría entre iguales y la orientación universitaria: Una experiencia de formación académica y profesional. Educar, 107-128.spa
dcterms.bibliographicCitationAriza, J., & Viáfara, J. (2009). Interweaving Autonomous Learning on Peer Tutoring in Couching EFL Student-Teachers . PROFILE, 85-104.spa
dcterms.bibliographicCitationBenson, P. (2001, January 1). Academia. Retrieved from Academia: https://www.academia.edu/1144280/Teaching_and_researching_autonomy_in_language_learning?auto=downloadspa
dcterms.bibliographicCitationBenson, P. (2011). What's new in autonomy? JALT 2011- Teaching Learning Growing, (pp. 15-18). Tokyo.spa
dcterms.bibliographicCitationBenson, P. (2011). What's new in autonomy? . JALT 2011- Teaching Learning Growing, (pp. 15-18). Tokyo.spa
dcterms.bibliographicCitationBurns, A. (2003). Collaborative Action Research for English Language Teachers. Cambridge : Cambridge University Press.spa
dcterms.bibliographicCitationCohen, P. A., Kulik, J. A., & Kulik, C.-L. C. (1982). Educational Outcomes of Tutoring: A Meta-analysis of Findings. American Educational Research Journal, 19(02), 237-248.spa
dcterms.bibliographicCitationCortés, M., & Sánchez, D. (2005). Profiles of autonomy in the field of foreign languages. Profile Issues in Teacher Professional Development, 6, 133-140.spa
dcterms.bibliographicCitationDickinson, L. (1993, October 4th). Aspects of Autonomous Learningspa
dcterms.bibliographicCitationDioso-Henson, L. (2012). The Effect of Reciprocal Peer Tutoring and Non-Recriprocal Peer Tuoring on the Performance of Students in College Physics. Research in Education, 87(1), 34-49.spa
dcterms.bibliographicCitationDishlad, R., & Latif, M. (2013). Focus Group Interview as a Tool for Qualitative Research: An Analysis. Pakistan Journal of Social Sciences, 191-198.spa
dcterms.bibliographicCitationGartner, A., & Reissman, F. (1993). Peer-Tutoring: Toward a New Model. ERIC Digest, 1-7.spa
dcterms.bibliographicCitationGartner, A., & Reissman, F. (1994). Tutoring Helps Those Who Give, Those Who Receive. Educational Leadership, 52(3), 58-60.spa
dcterms.bibliographicCitationGelabert , S. B., Gisbert, D. D., Topping , K., & Thurston, A. (2008). International Online Peer-Tutoring to Promote Modern Language Development in Primary Schools. Retrieved from researchgate.net: https://www.researchgate.net/profile/Silvia_Blanch/publication/238775104_International_online_Peer_Tutoring_to_promote_modern_Language_Development_in_Primary_Schools/links/02e7e52d8609f227ba000000.pdspa
dcterms.bibliographicCitationGibbs, G. (2007). Thematic coding and categorizing. In G. Gibbs, Analyzing Qualitative Data (pp. 38 - 56). London, Los Angeles [CA]: SAGE.spa
dcterms.bibliographicCitationGómez, C. (2010). Strategies to Help ESL Students Improve Their Communicative Competence and Class Participation: A Study in a Middle School. HOW, 73-89.spa
dcterms.bibliographicCitationHerrera, L., & Largo, J. (2017). An Online Peer-Tutoring Autonomous Environment fo English Learning . An Online Peer-Tutoring Autonomous Environment fo English Learning . Tunja, Colombia.spa
dcterms.bibliographicCitationIvanovska, B. (2015). Learner Autonomy in Foreign Language Education and Cultural Context. Precedia-Social and Behaivoral Sciences, 352-356.spa
dcterms.bibliographicCitationKalkowski, P. (1995). Peer and Cross-Age Tutoring. School Improvement Research Series, 18, 1-27.spa
dcterms.bibliographicCitationKemmis, S., & McTaggart, R. (1988). The Action Research Planner. Geelong, Victoria: Deakin University Press.spa
dcterms.bibliographicCitationMerriam, S., & Tisdell, E. (2015). Qualitative Research: a guide to design and implementation . John Willey & Sons.spa
dcterms.bibliographicCitationMynard, J., & Almarzouqi, I. (2006). Investigating Peer Tutoring . ELT Journal, 13-22.spa
dcterms.bibliographicCitationNacional, M. d. (2014). Socialización Plan Nacional de Bilingüismo. Bogotá.spa
dcterms.bibliographicCitationNunan, D. (2003). Nine Steps to Learn Autonomy. Symposium , 93-204.spa
dcterms.bibliographicCitationPowell, K. C., & Kalina, C. J. (2009). Cognitive and Social Constructivism: Developing Tools for an Effective Classroom . Education, 241-250.spa
dcterms.bibliographicCitationShirakawa, T. (2018). Categorizing Findings on Language Tutor Autonomy (LTA) from Interviews. Relay Journal, 236-246.spa
dcterms.bibliographicCitationTudge, J. R. (1992). Processes and Consequences of Peer Collaboration: A Vygotskian Analysis. Child Development, 63(6), 1364-1379.spa
dcterms.bibliographicCitationViáfara, J., & Ariza, J. (2008). Un modelo tutorial entre compañeros como apoyo al aprendizaje autónomo del inglés. Íkala, revista de lenguaje y cultura, 13(19), 173-209.spa
dc.description.notesBibliografía y webgrafía: páginas 83-84spa
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.thesis.disciplineFacultad de Ciencias de la Educación. Escuela de Idiomasspa
dc.thesis.levelPregradospa
dc.thesis.nameLicenciado en Idiomas Modernos Español - Inglésspa
dc.type.dcmi-type-vocabularyTextspa
dc.type.driverinfo:eu-repo/semantics/bachelorThesisspa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dc.contributor.roleViáfara González, John Jairo (Director de tesis)spa
dc.description.abstractenglishThis paper reports the findings of the reciprocal peer tutoring strategy applied with thirty-four tenth graders in a public school in Tunja, Boyacá. Though at the very beginning of the study these students did not seem to be neither interested in nor aware of the benefits that speaking English has, the participants changed their attitudes forward English as they worked with a partner to improve their learning and to develop their autonomous learning as well. The interaction generated demonstrated that students not only worked with another person, who was not close to them, to achieve the academic goals, but also to gain social skills to realize the way they had to treat someone else making use of their values (respect, understanding, patience, etc.) and to be more aware of the other’s existence for asking help and supporting their needs. These individual goals were gathered in one main achievement which was to reinforce the identity of the group.spa
dc.rights.creativecommonsAtribución-NoComercial-SinDerivadasspa
dc.subject.armarcInglés - Enseñanza secundaria - Investigaciones-
dc.subject.armarcInglés - Desarrollo de habilidades comunicativas-
dc.subject.armarcLenguas modernas - Enseñanza superior-
dc.subject.armarcLenguas extranjeras - Enseñanza-
dc.subject.armarcLicenciatura en Idiomas Modernos - Tesis y disertaciones académicas-
Appears in Collections:BGG. Trabajos de Grado y Tesis

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TGT_1479.pdfArchivo principal1.02 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open
A_AZMB.PDF
  Restricted Access
Autorización publicación1.22 MBAdobe PDFView/Open Request a copy


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons