Apropiación conceptual de los fundamentos técnicos del voleibol en dos ambientes de aprendizaje : con mediación de las TIC uso del video frente al aprendizaje tradicional
Abstract
This study is based on an educational experience that focused on the use of multimedia, as a didactic resource in conceptual appropriation in the area of Physical Education, video was particularly used with a group of students (experimental group) and with another group of learners was traditionally worked without ICT mediation (control group); initially a diagnosis was made to determine whether the 8th grade students of the José Miguel Silva Plazas Technical Institute of the city of Duitama, have appropriated the knowledge and theoretical foundations of volleyball, Based on the results obtained, the general objective of the study was formulated: To determine whether the learning of the conceptual foundations of sports discipline "volleyball" by students is most effective when using a methodology mediated by ICT, particularly the use of video as a teaching resource or it is relevant to use traditional learning in which ICT mediation is not performed.
The methodology used in the study was of a quasi comparative experimental type, a pilot group was taken with which ICT was used as didactic support in the conceptual appropriation of the sport discipline of volleyball by students and a control group with which consultations were made traditional, the study integrated mixed methods in that both quantitative and qualitative aspects were measured; the variable school performance in the area of Physical Education was measured, from the qualitative part the opinions and concepts of the participating subjects were taken into account. Este estudio se basa en una experiencia educativa que se centró en el empleo de la multimedia, como recurso didáctico en la apropiación conceptual en el área de Educación Física, se utilizó particularmente el video con un grupo de estudiantes (grupo experimental) , y con otro grupo de educandos se trabajó de forma tradicional sin mediación TIC (grupo control); inicialmente se efectuó un diagnóstico para determinar si los estudiantes de grado 8° del Instituto Técnico José Miguel Silva Plazas de la ciudad de Duitama, han apropiado los conocimiento y fundamentos teóricos del voleibol, con base en los resultados obtenidos se formuló el objetivo general del estudio: Determinar si el aprendizaje de los fundamentos conceptuales de la disciplina deportiva “el voleibol” por parte de los estudiantes es más efectivo cuando se utiliza una metodología mediada por las TIC, particularmente el uso del video como recurso didáctico o es pertinente utilizar el aprendizaje tradicional en el cual no se realiza mediación TIC. La metodología empleada en el estudio fue de tipo cuasi experimental comparativo, se tomó un grupo experimental con el cual se utilizaron las TIC como apoyo didáctico en la apropiación conceptual de la disciplina deportiva del voleibol por parte de los estudiantes y un grupo de control con el cual se hicieron consultas de manera tradicional, el estudio integro métodos mixtos por cuanto se midieron aspectos cuantitativos y cualitativos; se midió la variable rendimiento escolar en el área de Educación Física, desde la parte cualitativa se tuvieron en cuenta las opiniones y conceptos de los sujetos participantes.