Publicación:
Didactic unit to promote orality and writing from local history

dc.creatorGonzález López, Olga Mariela
dc.date2019-04-30
dc.date.accessioned2024-07-05T18:24:21Z
dc.date.available2024-07-05T18:24:21Z
dc.descriptionThis research project aims to develop a didactic unit for fourth and fifth grade students, in order to improve communication skills, emphasizing orality and writing through the recognition of the local history of the “Gaunza Abajo” school branch in Guateque (Boyacá). The proposal is framed under the socio-criticalparadigm, Qualitative Research approach and Action Research design, proposed in four stages, starting with a diagnosis to determine the level of development that students have, then design and development of the teaching unit based on quality referents emanating from the Ministry of National Education (MEN, 2010), after the application, execution and analysis; finally, socialization through a radio station. The didactic unit allowed children to be the architects of learning in interaction with the context. In this way, students’ progress is evident in the oral-writer process.en-US
dc.descriptionEste proyecto de investigación, tiene como objetivo elaborar una unidad didáctica para estudiantes de cuarto y quinto de primaria, con el fin de mejorar lascompetencias comunicativas, haciendo énfasis en oralidad y escritura a través del reconocimiento de la historia local de la sede Gaunza Abajo en Guateque(Boyacá). La propuesta está enmarcada bajo el paradigma socio-critico, enfoque de Investigación Cualitativa y el diseño Investigación Acción, está planteadaen cuatro etapas, iniciando con un diagnóstico para determinar el nivel de desarrollo que tienen los estudiantes, luego diseño y elaboración de la unidad didáctica basada en referentes de calidad emanados por el Ministerio de Educación Nacional (MEN, 2010), después la aplicación, ejecución y análisis; por último, la socialización a través de la emisora. La unidad didáctica permitió que los niños fueran artífices del aprendizaje en interacción con el contexto. De este modo, se evidencia avance de los estudiantes en el proceso oral-escritor.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9402
dc.identifier10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9402
dc.identifier.urihttps://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11478
dc.languagespa
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaes-ES
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9402/7848
dc.rightsDerechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIAes-ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.sourceEducación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 119-132es-ES
dc.source2805-6655
dc.subjectcommunication skills, local history, new school, education.en-US
dc.subjectcompetenciascomunicativas, historia local, escuela nueva, educación.es-ES
dc.titleDidactic unit to promote orality and writing from local historyen-US
dc.titleUnidad didáctica para promover oralidad y escritura desde la historia locales-ES
dc.titleDidactic unit to promote orality and writing from local historyfr-FR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication

Archivos