Publicación:
Singapore Method for Teaching Basic Operations with Fractional Numbers in Eight Levels Students

dc.creatorNiño-Vega, Jorge Armando
dc.creatorLópez-Sandoval, Diana Patricia
dc.creatorMora-Mariño, Eduar Ferney
dc.creatorTorres-Cuy, María Alejandra
dc.creatorFernández-Morales, Flavio Humberto
dc.date2020-07-17
dc.date.accessioned2024-07-05T17:52:51Z
dc.date.available2024-07-05T17:52:51Z
dc.descriptionThis paper presents a classroom experience aiming to the improvement of solution capability for daily problems with fractional numbers. The work was done under the qualitative research-action approach, the sample was formed by 35 students of the eight grade from a Colombian school. The diagnostic shows that the majority of students ignore concepts related to fractional numbers, doesn’t know the basic operations and doesn’t apply them in context. The classroom performed three activities: delicious pizza, drawing fractions and I have-you have, which start from a concrete material, passing through the graphic representation, and ending with the manipulation of the abstract concept. After the intervention, the students achieved the skills related to representation and operation with fractional numbers. It can be concluded that the Singapore method is appropriate to teach mathematical concepts, because beginning with a concrete object, the student knowledge assimilation is easier.en-US
dc.descriptionEste documento presenta una experiencia de aula con el método Singapur para mejorar la capacidad de resolución de problemas cotidianos con números fraccionarios. El trabajo se realizó bajo un enfoque cualitativo de tipo investigación-acción. La muestra fue de 35 estudiantes de grado octavo pertenecientes a una institución educativa colombiana. El diagnóstico indica que la mayoría de los estudiantes desconoce los conceptos de números fraccionarios, no sabe cómo resolver las operaciones básicas y no las aplican en contexto. El trabajo de aula se efectuó con tres actividades: rica pizza, dibujando fracciones y “tú tienes, yo tengo”, que parten de un material concreto, pasando por la representación gráfica, hasta llegar a la manipulación del concepto abstracto. Luego de la intervención, los estudiantes alcanzaron los desempeños relacionados con la representación y operación de números fraccionarios. Se concluye que el método Singapur es adecuado para la enseñanza de conceptos matemáticos, debido a que, al partir de un objeto concreto, se facilita la asimilación de los conocimientos al estudiante.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/11270
dc.identifier10.19053/01201190.n29.2020.11270
dc.identifier.urihttps://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10095
dc.languagespa
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaes-ES
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/11270/9460
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/pensamiento_accion/article/view/11270/10038
dc.rightsDerechos de autor 2020 Jorge Armando Niño-Vega, M.Sc., Diana Patricia López-Sandoval, Eduar Ferney Mora-Mariño, María Alejandra Torres-Cuy, Flavio Humberto Fernández-Morales, Ph. D.es-ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf14
dc.sourcePensamiento y Acción; No. 29 (2020): July-December 2020; 21-39en-US
dc.sourcePensamiento y Acción; Núm. 29 (2020): Julio-Diciembre 2020; 21-39es-ES
dc.source2619-3353
dc.source0120-1190
dc.subjectMétodo Singapures-ES
dc.subjectenseñanza de matemáticases-ES
dc.subjectmatemáticases-ES
dc.subjectmétodo de enseñanzaes-ES
dc.subjectresolución de problemases-ES
dc.subjectSingapore methoden-US
dc.subjectmathematicsen-US
dc.subjectmathematics teachingen-US
dc.subjectproblem solvingen-US
dc.subjectteaching methoden-US
dc.titleSingapore Method for Teaching Basic Operations with Fractional Numbers in Eight Levels Studentsen-US
dc.titleMétodo Singapur aplicado a la enseñanza de operaciones básicas con números fraccionarios en estudiantes de grado octavoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cf
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a97
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dspace.entity.typePublication

Archivos