Publicación:
Strategic determinants of market orientation since the pandemic: a scoping review

dc.creatorHernández-Gil, Cristian
dc.creatorCabrera-Sánchez, Andrés
dc.date2023-02-15
dc.date.accessioned2024-07-05T18:04:15Z
dc.date.available2024-07-05T18:04:15Z
dc.descriptionA scoping review is presented whose objective is to analyze the strategic determinants of the concept of market orientation from the beginning of the Covid-19 pandemic. 60 specialized articles were taken as reference, published in databases such as Scielo, Dialnet, Scopus and repositories of indexed journals in Colombia, considering the previous theoretical elements exposed at the end of the 20th century. The results present the existence of three categories of analysis related to digital marketing, consumer and branding and the objective of durability. The conclusions reveal that the market orientation aims to evolve towards the personalized exploration of the needs of users and consumers, from the effective management of information focused on the possibility of organizational reinvention, adaptation to change and the constant application of the sense of innovation.en-US
dc.descriptionEl artículo presenta una revisión panorámica cuyo objetivo es analizar los determinantes estratégicos del concepto de orientación al mercado a partir del inicio de la pandemia Covid-19. Se tomaron como referencia 60 artículos especializados, publicados en bases de datos como Scielo, Dialnet, Scopus y repositorios de revistas indexadas en Colombia, considerando los elementos teóricos previos expuestos a finales del siglo XX. Los resultados presentan la existencia de tres categorías de análisis relacionadas con el marketing digital, el consumidor y el branding y el objetivo de la perdurabilidad. Las conclusiones revelan que la orientación al mercado pretende evolucionar hacia la exploración personalizada de las necesidades de los usuarios y consumidores, desde el manejo eficaz de la información enfocada en la posibilidad de reinvención organizacional, la adaptación al cambio y la constante aplicación del sentido de la innovación.es-ES
dc.formatapplication/pdf
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dc.identifierhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16066
dc.identifier10.19053/20278306.v13.n1.2023.16066
dc.identifier.urihttps://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10414
dc.languagespa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaes-ES
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16066/13102
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16066/13554
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovaciónes-ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf108spa
dc.sourceRevista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 13 No. 1 (2023): Enero-Junio; 69-86en-US
dc.sourceRevista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 13 Núm. 1 (2023): Enero-Junio; 69-86es-ES
dc.source2389-9417
dc.source2027-8306
dc.subjectmanagement;en-US
dc.subjectmarketing;en-US
dc.subjectmarket orientation;en-US
dc.subjectuseren-US
dc.subjectgestión;es-ES
dc.subjectmarketing;es-ES
dc.subjectorientación al mercado;es-ES
dc.subjectusuarioes-ES
dc.titleStrategic determinants of market orientation since the pandemic: a scoping reviewen-US
dc.titleDeterminantes estratégicos de la orientación al mercado a partir de la pandemia: revisión panorámicaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6607spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a191spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dspace.entity.typePublication

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