Publicación:
Operational Risk Management in the Reverse Logistics Process of Used Vehicle Oil

dc.creatorParedes-Rodríguez, Andrés-Mauricio
dc.creatorGrisales-Aguirre, Andrés-Felipe
dc.creatorSánchez-Zambrano, David-Alberto
dc.date2022-08-05
dc.date.accessioned2024-07-05T19:12:06Z
dc.date.available2024-07-05T19:12:06Z
dc.descriptionCurrently, supply chains seek to establish strategies for the recovery and reincorporation of products that reach the end of their useful life. However, in these reverse logistics operations, certain events might generate financial losses for the company and adverse effects harmful to the environment and the community. In this paper, an identification, prioritization and control process is carried out for the most representative operational risks in the reverse logistics process of used vehicle oil. There is a high volume of this waste generated within the country, and poor management of the activities of recovery can generate environmental, economic, and social problems. The methodology used for the risk management process involves using the fuzzy QFD multi-criteria tool to evaluate the most common operational events within the process using the assessment of experts in the sector. Subsequently, a series of mitigation strategies are designed using the Ishikawa diagram. Among the most relevant results found in the study is the fact that the most relevant risks in the reverse logistics of used vehicle oil are the inadequate storage process, the absence of an adequate vehicle for transport, and the low quality of the waste. The research carried out establishes a reference framework for the risk management process in companies dedicated to the use and reuse of products in a closed-loop supply chain.en-US
dc.descriptionEn la actualidad, las cadenas de suministro buscan establecer estrategias para la recuperación y reincorporación de los productos que cumplen su vida útil, no obstante en estas operaciones de logística inversa se presentan eventos que pueden generar no solamente pérdidas financieras para la empresa, sino también efectos nocivos sobre el medio ambiente y la comunidad. En este documento se realiza un proceso de identificación, priorización y control para los riesgos operacionales más representativos en el proceso de logística inversa del aceite vehicular usado debido al alto volumen de este residuo que se genera dentro del país y cuya mala gestión de las actividades de recuperación puede generar problemas ambientales, económicos y sociales.  La metodología utilizada para el proceso de gestión de riesgo implica el uso de la herramienta multicriterio QFD Fuzzy, para evaluar los eventos operacionales más comunes dentro del proceso usando la valoración de expertos en el sector, y posteriormente se diseña una serie de estrategias de mitigación a través del uso del diagrama Ishikawa. Entre los resultados más relevantes encontrados en el estudio se tiene el hecho de que los riesgos más relevantes en la logística inversa del aceite vehicular usado son el inadecuado proceso de almacenamiento, la ausencia de un vehículo adecuado para el transporte y la baja calidad del residuo. La investigación realizada establece un marco de referencia para el proceso de gestión del riesgo en compañías que se dediquen al aprovechamiento y reutilización de productos en una cadena de suministro de ciclo cerrado.es-ES
dc.formatapplication/pdf
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dc.identifierhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria/article/view/13869
dc.identifier10.19053/01211129.v31.n61.2022.13869
dc.identifier.urihttps://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/14330
dc.languageeng
dc.language.isoengspa
dc.publisherUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaen-US
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria/article/view/13869/11996
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/ingenieria/article/view/13869/12310
dc.rightsCopyright (c) 2022 Andrés-Mauricio Paredes-Rodríguez, Andrés-Felipe Grisales-Aguirre, David-Alberto Sánchez-Zambranoen-US
dc.rightshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0en-US
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf212spa
dc.sourceRevista Facultad de Ingeniería; Vol. 31 No. 61 (2022): July-September 2022 (Continuous Publication); e13869en-US
dc.sourceRevista Facultad de Ingeniería; Vol. 31 Núm. 61 (2022): Julio-Septiembre 2022 (Publicación Continua); e13869es-ES
dc.source2357-5328
dc.source0121-1129
dc.subjectgestión de riesgoes-ES
dc.subjectlogística inversaes-ES
dc.subjectaceite vehicular usadoes-ES
dc.subjectQFD fuzzyes-ES
dc.subjectcadena de suministroes-ES
dc.subjectdiagrama Ishikawaes-ES
dc.subjectfuzzy QFDen-US
dc.subjectIshikawa diagramen-US
dc.subjectreverse logisticsen-US
dc.subjectrisk managementen-US
dc.subjectsupply chainen-US
dc.subjectused vehicle oilen-US
dc.titleOperational Risk Management in the Reverse Logistics Process of Used Vehicle Oilen-US
dc.titleGestión de riesgos operacionales en el proceso de logística inversa del aceite vehicular usadoes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdccspa
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_18cfspa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a295spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dspace.entity.typePublication

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