Publicación:
Business competitiveness model based on the value chain for the coking sector in Colombia

dc.creatorBarrera-Rodríguez, Leidy Ximena
dc.creatorMoya-Espinosa, Pedro Ignacio
dc.creatorCortés-Rodríguez, Nubia Consuelo
dc.date2023-08-15
dc.date.accessioned2024-07-05T18:04:16Z
dc.date.available2024-07-05T18:04:16Z
dc.descriptionThe aim of this paper is to propose a model of business competitiveness based on the value chain for the coking sector in Colombia that allows its promotion and strengthening. A systematic review of the literature in the Web of Science and Scopus databases, in the period 2012-2022, was carried out to establish the documentary corpus. The categories of analysis identified converge in the competitiveness based on the value chain from which a model is proposed to integrate: the participation of social actors (government, community, academy, businessmen and unions), primary activities, support and articulate to maintain and improve competitiveness business with direct involvement in the coking sector. As a conclusion, this model contributes to the definition and direction of strategies in the transformation of coke, generating conditions of competitiveness based on customer satisfaction and the strengthening of the sector.en-US
dc.descriptionEste artículo tiene como propósito plantear un modelo de competitividad empresarial basado en la cadena de valor para el sector coquizador en Colombia que le permita su fomento y fortalecimiento. Se efectuó una revisión sistemática de literatura en las bases de datos Web of Science y Scopus, en el periodo 2017-2022, para establecer el corpus documental. Las categorías de análisis identificadas convergen en la competitividad basada en la cadena de valor, a partir de la cual se plantea un modelo que integra: la participación de actores sociales (gobierno, comunidad, academia, empresarios y gremio), actividades primarias, de apoyo y articulación, para mantener y mejorar la competitividad empresarial con una implicación directa en el sector coquizador. Se concluye que este modelo contribuye a la definición y direccionamiento de estrategias en la transformación del coque, generando condiciones de competitividad a partir de la satisfacción del cliente y el fortalecimiento del sector.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formattext/xml
dc.identifierhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16831
dc.identifier10.19053/20278306.v13.n2.2023.16831
dc.identifier.urihttps://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10424
dc.languageeng
dc.language.isoengspa
dc.publisherUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaes-ES
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16831/13938
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/16831/13927
dc.rightsDerechos de autor 2023 Revista de Investigación, Desarrollo e Innovaciónes-ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf172spa
dc.sourceRevista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 13 No. 2 (2023): Julio-Diciembre; 247-258en-US
dc.sourceRevista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Julio-Diciembre; 247-258es-ES
dc.source2389-9417
dc.source2027-8306
dc.subjectvalue chainen-US
dc.subjectbusiness competitiveness;en-US
dc.subjectstakeholdersen-US
dc.subjectcokeen-US
dc.subjectcadena de valores-ES
dc.subjectcompetitividad empresariales-ES
dc.subjectpartes interesadases-ES
dc.subjectcoquees-ES
dc.titleBusiness competitiveness model based on the value chain for the coking sector in Colombiaen-US
dc.titleBusiness competitiveness model based on the value chain for the coking sector in Colombiaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6671spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a255spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dspace.entity.typePublication

Archivos