Publicación:
Ethics as an art of living: reflections at “Galileo Galilei” educational institution

dc.creatorOjeda Ruiz, Francy Cathalina
dc.date2019-04-30
dc.date.accessioned2024-07-05T18:24:22Z
dc.date.available2024-07-05T18:24:22Z
dc.descriptionEthics as an art of living arises from Foucault’s studies related to self-care, which openly confronts power centred on the organization of individualsunder certain norms, considering that subjects can shape themselves in opposition to the subjection or attempt to form a defined identity. Dialoguedreflections are presented with teachers of the “Galileo Galilei” Educational Institution (Tunja, Colombia) together with the analysis of practices anddiscourses, to recognize the elements of ethical constitution under this perspective. It is a qualitative research of interpretive approach, which highlightsmeeting points such as freedom, selfgovernment and democracy among others, and some divergences such as conformist thinking and monitoring ofmeaningless norms.en-US
dc.descriptionLa ética como arte de vivir se plantea a partir de los estudios de Foucault relacionados con el cuidado de sí, que se enfrenta abiertamente al poder centrado en la organización de individuos bajo normas determinadas, considerando que los sujetos pueden dar forma a sí mismo en oposición a la sujeción o intento de conformación de una identidad definida. Se presentan reflexiones dialogadas con docentes del “Gimnasio Galileo Galilei” de la ciudad de Tunja, junto con el análisis de prácticas y discursos, para reconocer los elementos de constitución ética bajo esta perspectiva. Es una investigación cualitativa de enfoque interpretativo, que resalta puntos de encuentro como libertad, gobierno de sí y democracia entre otras, y algunas divergencias como pensamiento conformista y seguimiento de normas sin sentido.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9408
dc.identifier10.19053/0120-7105.eyc.2018.21.e9408
dc.identifier.urihttps://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/11484
dc.languagespa
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaes-ES
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/educacion_y_ciencia/article/view/9408/7855
dc.rightsDerechos de autor 2019 EDUCACIÓN Y CIENCIAes-ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.sourceEducación y Ciencia; Núm. 21 (2018); 231-244es-ES
dc.source2805-6655
dc.subjectethics, moral values, social values, self-discipline, self-respect.en-US
dc.subjectética, valores morales, valores sociales, autodisciplina, respeto de sí mismo.es-ES
dc.titleEthics as an art of living: reflections at “Galileo Galilei” educational institutionen-US
dc.titleÉtica como arte de vivir: reflexiones dialogadas en el Gimnasio Galileo Galileies-ES
dc.titleEthics as an art of living: reflections at “Galileo Galilei” educational institutionfr-FR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication

Archivos