Publicación:
The Teacher as Guide and Warrior: Metaphors about the Teaching Profession

dc.creatorAlarcón Hernández, Paola
dc.creatorVásquez Bustos, Víctor
dc.creatorDíaz Larenas, Claudio
dc.creatorVenegas Carrasco, Carolina
dc.date2020-07-15
dc.date.accessioned2024-07-05T18:18:28Z
dc.date.available2024-07-05T18:18:28Z
dc.descriptionIn the context of various reforms to the Chilean educational system and the demonstrations that it has provoked, the objective of this investigation is to analyse the metaphorical concepts about the figure of the teacher. In the study we used a qualitative approach and a phenomenological design. 168 Chilean English Teaching students who were in the final years of their undergraduate degree answered an eliciting metaphor questionnaire. The analysis of the metaphorical expressions obtained from the questionnaire was carried out through semantic content analysis. From this analysis, three major categories were defined: metaphors focused on the teacher, metaphors focused on the students and metaphors focused on the teacher’s social recognition. The results show that, even though the subjects are aware of the difficulties of their practice, they have a positive impression of the teaching practice. In parallel, the prevailing idea was that of the teacher as a medium for the learning of his or her students.en-US
dc.descriptionEn el contexto de las diferentes reformas al sistema educacional chileno y de las movilizaciones que han suscitado, el objetivo de la investigación es analizar los conceptos metafóricos sobre la figura del profesor. En el estudio se empleó un enfoque cualitativo y se adoptó un diseño fenomenológico. Se aplicó un cuestionario de obtención de metáforas a 168 estudiantes de los cursos finales de pedagogía en inglés de universidades chilenas. El análisis de las expresiones metafóricas obtenidas se efectuó mediante un análisis de contenido semántico. A partir del análisis, se establecieron tres categorías mayores: metáforas centradas en el profesor, metáforas centradas en el estudiante y metáforas centradas en el reconocimiento social del profesor. Los resultados muestran que, aunque los participantes están conscientes de las dificultades de su ejercicio, tienen una valoración positiva de la profesión docente. Paralelamente, predominó la visión del profesor como un mediador en el aprendizaje de sus alumnoses-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/10989
dc.identifier10.19053/0121053X.n36.2020.10989
dc.identifier.urihttps://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10994
dc.languagespa
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaen-US
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/10989/9459
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/10989/10162
dc.rightsCopyright (c) 2020 Cuadernos de Lingüística Hispánicaen-US
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.sourceCuadernos de Lingüística Hispánica; No. 36: July-December 2020; 105-128en-US
dc.sourceCuadernos de Lingüística Hispánica; Núm. 36: (julio-diciembre de 2020); 105-128es-ES
dc.source2346-1829
dc.source0121-053X
dc.subjectqualitative researchen-US
dc.subjectpre-service teachersen-US
dc.subjectdiscourse analysisen-US
dc.subjectmetaphorsen-US
dc.subjectinvestigación cualitativaes-ES
dc.subjectestudiantes de pedagogíaes-ES
dc.subjectanálisis del discursoes-ES
dc.subjectmetáforases-ES
dc.titleThe Teacher as Guide and Warrior: Metaphors about the Teaching Professionen-US
dc.titleEl profesor como guía y guerrero: metáforas sobre la profesión docentees-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication

Archivos