Publicación:
Listening Attitude as a Foundation for Communication and Democracy in the Classroom

dc.creatorMotta Ávila, J. Humberto
dc.date2017-05-26
dc.date.accessioned2024-07-05T18:18:21Z
dc.date.available2024-07-05T18:18:21Z
dc.descriptionThis article seeks to illustrate the listening attitude of students and teachers as a foundation for communication and democracy in the classroom. It presents a synthesis of the current diagnosis on classroom listening, as well as the theoretical referents that support the listening-communication-democracy relation presented in this study. The methodological process is based on the traditions of phenomenology and reflexive hermeneutics. As a result, the act of listening is developed an essential condition for classroom pedagogy. This implies the need to keep listening attitudes away from dissonance and degradation, understanding its importance for a democratic approach to conversation.en-US
dc.descriptionEl artículo busca dar cuenta de la actitud de escucha de estudiantes y docentes como fundamento de la comunicación y la democracia en el aula de clases. Presenta una síntesis del diagnóstico actual de la escucha áulica, y los referentes teóricos que sustentan la relación escucha-comunicación-democracia. El proceso metodológico está basado en las tradiciones fenomenológica y hermenéutico- reflexiva. Como resultado se explica que el acto de escucha es condición indispensable del acto pedagógico de aula, que la escucha ha devenido en disonancia y déficit de la democracia y en la esencia de la conversación democrática.es-ES
dc.descriptionL’article cherche à rendre compte de l’attitude d’écoute des étudiantes et des en- seignants comme fondement de la communication et de la démocratie dans la salle de classe. Il présente une synthèse du diagnostic actuel de l’écoute en classe, et les référents théoriques qui soutiennent le rapport écoute-communication-démocratie. Le processus méthodologique se base sur les traditions phénoménologique et herméneutique-réflexive. Comme résultat on explique que l’acte d’écoute est une condition indispensable de l’acte pédagogique de la salle de classe, que l’écoute a engendré la dissonance et le déficit de la démocratie et l’essence de la conversation démocratique  fr-FR
dc.descriptionO artigo procura explicar a atitude de escuta dos estudantes e dos professores como base para a comunicação e a democracia na sala de aula. Ele apresenta uma síntese do diagnóstico atual de escuta de classe e as referências teóricas que apoiam a relação ou- vindo-comunicação-democracia. O processo metodológico baseia-se em tradições feno - menológicas e hermenêuticas-reflexivas. Como resultado, é explicado que o ato de ouvir é uma condição indispensável do ato pedagógico em sala de aula, que a escuta se tornou dissonância e déficit de democracia e a essência da conversa democráticapt-BR
dc.formatapplication/pdf
dc.formatapplication/xml
dc.identifierhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/6192
dc.identifier10.19053/0121053X.n30.0.6192
dc.identifier.urihttps://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10937
dc.languagespa
dc.language.isospa
dc.publisherUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaen-US
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/6192/5223
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/linguistica_hispanica/article/view/6192/6309
dc.rightsCopyright (c) 2017 Cuadernos de Lingüística Hispánicaen-US
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.sourceCuadernos de Lingüística Hispánica; No. 30: July-December 2017; 149-169en-US
dc.sourceCuadernos de Lingüística Hispánica; Núm. 30: (julio-diciembre de 2017); 149-169es-ES
dc.source2346-1829
dc.source0121-053X
dc.subjectlistening attitudeen-US
dc.subjectpedagogical communicationen-US
dc.subjectclassroom democratic experienceen-US
dc.subjectact of listeningen-US
dc.subjectactitud de escuchaes-ES
dc.subjectcomunicación pedagógicaes-ES
dc.subjectexperiencia de la democracia en el aulaes-ES
dc.subjectacto de escuchaes-ES
dc.subjectattitude d’écoutefr-FR
dc.subjectcommunication pédagogiquefr-FR
dc.subjectexpérience de la démo-cratie dans la salle de classefr-FR
dc.subjectacte d’écoutefr-FR
dc.subjectatitude de escutapt-BR
dc.subjectcomunicação educacionalpt-BR
dc.subjectexperiência da democracia na sala de aulapt-BR
dc.subjectato de ouvirpt-BR
dc.titleListening Attitude as a Foundation for Communication and Democracy in the Classroomen-US
dc.titleLa actitud de escucha, fundamento de la comunicación y la democracia en el aulaes-ES
dc.titleL’attitude d’écoute, fondement de la communication et de la démocratie dans la salle de classefr-FR
dc.titleA atitude de ouvir, a base da comunicação e da democracia na sala de aulapt-BR
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dspace.entity.typePublication

Archivos