Publicación:
Mathematics for diversity: a historical, epistemological, and cognitive study of a perimeter and area concepts

dc.creatorAldana-Bermúdez, Eliécer
dc.creatorLópez-Mesa, Jorge Hernán
dc.date2016-07-07
dc.date.accessioned2024-07-05T18:03:52Z
dc.date.available2024-07-05T18:03:52Z
dc.descriptionThis article is a product of a completed and founded research by the Universidad del Quindío and aims to identify historical, epistemological, didactical, and cognitive elements that are involved in learning the concepts of perimeter and area. The study was conducted in the year 2014 with students from the “Fundación Quindiana de Atención Integral” of comprehensive care in Armenia city, Colombia, who have cognitive difficulties or Down syndrome. Theoretical framework of didactic situations by Brousseau was used, and as a methodology the didactic engineering was implemented. This was accomplished by means of the design and application of didactic sequences as support for the inclusion of disabled people to the educational system from an interactive mediation of learning and teaching of mathematics. The results demonstrate that people with Down syndrome also manage to learn mathematical concepts and notions at a different rhythm.en-US
dc.descriptionEste artículo es producto de una investigación concluida y financiada por la universidad del Quindío y tuvo como objetivo identificar elementos históricos, epistemológicos, didácticos y cognitivos que intervienen en el aprendizaje del concepto de perímetro y de área; el estudio se realizó durante el año 2014 con estudiantes de la Fundación Quindiana de Atención Integral en la ciudad de Armenia Colombia, que presentan dificultades cognitivas o Síndrome Down. Para ello, se utilizó el marco teórico de las situaciones didácticas de Brousseau y como metodología la ingeniería didáctica, mediante el diseño y aplicación de secuencias didácticas como apoyo a la inclusión en el sistema educativo desde una mediación interactiva del aprendizaje y la enseñanza de la matemática. Los resultados demuestran que las personas con Síndrome Down también logran aprender a un ritmo diferente las nociones y conceptos matemáticos.es-ES
dc.formatapplication/pdf
dc.identifierhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/5602
dc.identifier10.19053/20278306.v7.n1.2016.5602
dc.identifier.urihttps://repositorio.uptc.edu.co/handle/001/10231
dc.languagespa
dc.language.isospaspa
dc.publisherUniversidad Pedagógica y Tecnológica de Colombiaes-ES
dc.relationhttps://revistas.uptc.edu.co/index.php/investigacion_duitama/article/view/5602/4845
dc.rightsDerechos de autor 2016 REVISTA DE INVESTIGACIÓN, DESARROLLO E INNOVACIÓNes-ES
dc.rights.accessrightsinfo:eu-repo/semantics/openAccessspa
dc.rights.coarhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf322spa
dc.sourceRevista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 No. 1 (2016): Julio-Diciembre; 77-92en-US
dc.sourceRevista de Investigación, Desarrollo e Innovación; Vol. 7 Núm. 1 (2016): Julio-Diciembre; 77-92es-ES
dc.source2389-9417
dc.source2027-8306
dc.subjectperimeter and areaen-US
dc.subjectDown syndromeen-US
dc.subjectdidactic teaching sequencesen-US
dc.subjectteaching engineering.en-US
dc.subjectperímetro y áreaes-ES
dc.subjectSíndrome de Downes-ES
dc.subjectsecuencias didácticas de enseñanzaes-ES
dc.subjectingeniería didáctica.es-ES
dc.titleMathematics for diversity: a historical, epistemological, and cognitive study of a perimeter and area conceptsen-US
dc.titleMatemáticas para la diversidad: un estudio histórico, epistemológico, didáctico y cognitivo sobre perímetro y áreaes-ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/article
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_6821spa
dc.type.coarversionhttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a405spa
dc.type.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionspa
dspace.entity.typePublication

Archivos