La Palabra

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La revista La Palabra es un órgano de difusión de resultados de investigación en el campo de la Literatura. Los artículos pueden incluir perspectivas investigativas concebidas desde las siguientes tres líneas: Teoría, historia y crítica literaria, aplicada a todas manifestaciones de la literatura y desde todos los enfoques interpretativos; Literatura y sociedad, que puede incluir investigaciones en pedagogía de la literatura, literatura oral, promoción, animación y mediación de la lectura, estudios críticos de producción, edición y circulación de la literatura, así como investigaciones en donde se pone en diálogo la lectura literaria con otros discursos, problemas y prácticas de las ciencias humanas y sociales, al igual que de otras artes. También son bienvenidos artículos de investigación-creación, en donde un proyecto de creación literaria es sustentado a partir un proceso investigativo, que incluya componentes teóricos, una revisión del campo, y una reflexión sobre los procesos artísticos empleados, las prácticas artísticas contemporáneas y sus límites. La periodicidad de la revista es semestral, recibe artículos en español, portugués, e inglés. La revista es editada por la Escuela de Idiomas y la Maestría en Literatura de la Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia. ISSN: 2346-3864 En Línea.

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    Hacia una teoría sociocrítica del texto
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Cros, Edmond; Escobar Vera, Hernando; Borrero Echeverry, Juliana
    L’analyse de la microsémiotique intratextuelle nous permet de mettre en évidence les contradictions produites par les fissures historiques projetées sur les textes littéraires, qui reproduisent, à leur tour, les contradictions des structures sociales et idélogiques. Dans son modele, Cros privilégie un espace intratextuel abstrait qu’il appelle génotexte oú l’histoire et ses contradictions sont intégrées. Le matériel historique investit dans le génotexte correspond aux principaux intérêts d’une société à un moment donné de son histoire. Ainsi, l’ecrivain donne la parole, bien que de manière inconsciente, à plusieurs sujets transindividuels qui traversent le texte. Nous illustrerons ceci à partir de l’analyse d’une partie du deuxième volume de Guzmán de Alfarache, de Mateo Alemán (Seville, 1547 - Méxique, 1614), edité en 1604.
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    De la sociología de la literatura a la sociocrítica y a la estética sociológica
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Pouliquen, Hélène
    Nous étudierons les concepts des théoriciens qui ont donné lieu à la création de la sociologie de la litté- rature et des sociocritiques. Nous analyserons les points de rupture entre ces disciplines ainsi que leurs contributions à la recherche en littérature. Finalement, nous nous intéresserons à l‟esthétique sociolo- gique qui, nourrie de la sociologie de la littérature et de la sociocritique, pense la littérature en rapport avec la langue, l‟individu et le groupe, tout en mettant l‟accent sur l‟esthétique.
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    Las raíces de la crítica. Notas heterodoxas para una lectura de la obra crítica de Jaime Mejía Duque (1933- 2009)
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Duque Buitrago, Nicolás Alberto
    The critical work of Jaime Mejía Duque (1933-2009) has never been read in a comprehensive way, reconstructing his theoretical positions and evaluating their relevance to the field of Colombian and Latin American literary criticism. The goal of this paper is to explain one of his three critical coordinates, which I have called “psychology of poetic creation: ontogenesis of literary talent”. The remaining coor- dinates are his philosophy of history and his interpretation of different kinds of realism; briefly described in the text.
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    Carl G. Jung y Edmond Cros : el espíritu de la época y el sujeto cultural
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Gómez Gray, Alana
    This paper examines the relation between the concept of “spirit of the times” used by Carl G. Jung in his approach to art and science, enriched by his concept of “collective unconscious”, and the notion of “cultural subject” proposed by Edmond Cros. Even though these concepts emerge in different historical moments, both Cros and Jung approach how culture and the symbolic –what is given- are reproduced in every social and artistic production –what is created-. This article examines the developments made by the Swiss psychoanalyst in reference to the creative process and the literary phenomenon, in order to establish a comparison between the postulates of both thinkers.
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    Paisaje, identidad y nación en el Caribe poscolonial : Edouard Glissant y Derek Walcott
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Maglia Vercesi, Graciela Esther
    The role of landscape is central in Caribbean discourse; it overcomes the category of décor consentant and emerges as an enérgeia that propels man into himself and into his self-recognition. After the erosion of identity caused by the Atlantic crossing, the scission between subject and place caused by the middle passage and the negotiation of an in-between space adapted to the New World, the Caribbean postcolo-nial cultural subject develops a transnational identity. An identity attached to the landscape and scenery, crossed by horizons, in a perpetual contraband of tongues, ethnic groups and borders. This identity has the certainty of belonging to a New World, which is constructs its nations beyond the monuments and documents inherited from the Empire. The Caribbean emerges as a rebellious wave that spills its water on new beaches of memory. The poetics of the Caribbean build Nation from the imagination, as Derek Walcott proposes. On the other hand, Edouard Glissant speaks about une poétique de la relation in the Caribbean, a poetic of exuberance and ecstasies, a poetical outcome for the shipwrecked. The analysis of these unprecedented imaginaries will take us from Literary Studies to Anthropology, Ethnography and Cultural Studies.
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    La poética del linaje en la poesía del Caribe colombiano
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Bolaño Sandoval, Adalberto
    A la poesía del Caribe colombiano concurren varias temáticas propias de la región: mestizaje, hibridez, cosmopolitismo, neorreogionalismo, poesía lárica, identidad, otredad, oralidad. En este texto se propone que varios poetas del Caribe colombiano (José Ramón Mercado, Meira Delmar, Jorge García Usta, Gabriel Ferrer, Raúl Gómez Jattin) exponen una poética del linaje, en la cual se celebra la conjunción de lo épico y de lo mítico, de los sagrado y de la muerte; de lo épico en tanto “narración mítica de lo vivido”, fundamentado en el linaje como categoría valorativa de la otredad, entre ellos, del padre, la madre y los amigos, merced a la muerte o a la celebración de la vida. Además se revela una poesía lárica: paisajes y tiempo de memoria, identidad de lugar, pero también elegía. No es una memoria trágica sino nostálgica. La memoria se conjuga como recuerdo, como canto a lo ido; “recuerdo florecido”, la imagen de lo ausente.
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    La risa en la poesía de Francisco Alvarez de Velasco y Zorrilla
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Molina Morales, Guillermo
    Rhythmica sacra, moral y laudatoria [Sacred, moral and laudatory rhythmics] (1703), by Alvarez de Velasco y Zorrilla, is a unique Neogranadian document that studies the diverse expressions of laughter in Colonial poetry. Firstly, we show the exclusion of laughter in the “high culture”, and the consequent writing of non-burlesque satires. As a side objective, in these poems we also analyze the creole appropriation of Peninsular models. Secondly, we study the works associated with religious rituals and the persistence of laughter in the common people. Thirdly, we propose an intermediate field in the laudatory letters to Sor Juana, where laughter becomes independent from these rituals and initiates the way to modernity.
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    El diálogo de los muertos como una alegoría del lugar de enunciación del intelectual decimonónico : el caso de Juan Rafael Allende
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Carvajal González, Carolina
    This article interrogates a revision of the “dialogue of the dead”, a literary practice that can be traced since the II century A.D., in the novel Cosas de los vivos contadas por los muertos [Things of the Living told by the Dead] (1896) by Juan Rafael Allende. Beyond the interest that might be found in documenting this ancient writing tradition, this paper places its attention on the cultural dimension, and proposes the “dialogue of the dead” as an allegory of the place of enunciation of the author. The great freedom and confrontational tone of the dead lead to a lucid and profound criticism of Chilean society in the XIX c. Allende constructs his dialogues from a place of opposition and in permanent confrontation with the emerging social groups and the Catholic Church in the context of the struggle to secularize the State.
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    Mística pagana y teratología gauchesca
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Arce, Rafael Gerardo
    Nous proposons une lecture d “Aballay” (1978) de Antonio Di Benedetto. Nous analyserons de quelle manière la nouvelle interroge la problématique de la tradition de la culture gauchesca. Nous discuterons les interprétations d’“Aballay” comme une relecture moralisatrice ou religieuse de la culture gauchesca. Nous proposerons, au contraire, une hypothèse de lecture autour du mysticisme du personnage principal et nous analyserons son aventure comme une expérience du sacré.
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    El erotismo como política de lo íntimo en el cuento “Valle Alto” de Yolanda Oreamuno
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Páez Sandoval, Claudia
    En este artículo analizo el cuento “Valle alto” (1946) de la escritora costarricense Yolanda Oreamuno (1916-1956) atendiendo al trata- miento de la sexualidad femenina que realiza la autora en el marco general de los planteamientos feministas de la primera mitad del siglo XX en Latinoamérica, y en consideración de la problemática identitaria público-nacional que observaremos en la Generación del Cuarenta en Costa Rica. En este análisis veremos cómo esta pro- blemática identitaria es cuestionada en el cuento de Oreamuno al presentar una subjetividad inserta en otra dimensión de existencia: lo privado-nacional.
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    Imaginarios de corrupción en Perder es cuestión de método, de Santiago Gamboa
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Avilés Arenas, Leonor
    The article interrogates the meaning of imaginaries of corruption in the novel Perder es cuestión de método (1997) by Santiago Gamboa. For this, the imaginary is understood as a relational assembly of dilemmatic images; while corruption is defined, based on the content of the work, as an illegal and egocentric action that places self-interest above the interests of the political majority. The semiotic analysis of statements and figures will be used to determine how imaginaries of corruption are represented in Gamboa’s novel. These imaginaries are classified according to the stratum in which they manifest themselves: physiological, psychological and social. The analysis also focuses on the fact that these strata are interdependent and work as parts of a complex phenomenon; contributing to the orga- nicity of the narrative.
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    La sociología de la literatura
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Marín Colorado, Paula Andrea
    Gisèle Sapiro est aujourd’hui une des figures les plus reconnues dans le champ des études de la sociologie de la littérature. Ses travaux sont une continuation des recherches réalisées et proposées par le sociologue français Pierre Bourdieu. C’est dans ce sens que peut-être comprise la production et publication du livre La sociología de la literatura [La sociologie de la littérature ].
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    Formación (Bildung) y creación literaria “Llegar a ser lo que se es” en diversos mundos posibles
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Saavedra Rey, Alirio Sneider
    The invention of possible worlds implied by literary criticism enables new forms of existence motivated by fiction. For a pedagogy of literature, it is necessary to reflect about the idea of education (Bildung) as spiritual self-realization where persons transcend their immediate reality and surpass the proposed edu- cational meanings, discovering and travelling through unknown places inside themselves, in a process of personal growth. This article is derived from doctoral research that relates these two concepts – Bil- dung and creative writing – from their aesthetic dimension, as significant constructions of new ways of living and being, until developing a proposal of literary education based on fiction writing as an inner unfolding that allows for the exploration of the human condition, contrary to the marginality of this type of work in the educational system.
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    Melodramas con brujas, vampiros u hombres lobos : el caso pie de bruja de Carolina Andújar
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Burgos López, Campo Ricardo
    Carolina Andrújar est une romancière colombienne qui a publié deux romans gothiques: Vampyr (2009) et Vajda Príncipe inmortal (2012) [Vajda le prince immortel]. En 2014 elle a publié un troisième roman de ce même genre Pie de Bruja. Dans cet article nous analyserons de quelle manière cette dernière oeuvre (en rapport avec ses deux autres romans) peut être lue comme un mélodrame structuré à partir de différents stéréotypes. Ainsi, nous considérerons quatre moments. Dans une première partie nous résumerons l’oeuvre, étape nécessaire pour comprendre les analyses suivantes. Dans une deuxième partie nous mettrons en contexte l’image du vampire en Occident, en Amérique Latine et en Colombie et nous examinerons de quelle manière Pie de Bruja pourrait s’y inscrire. Nous proposerons, en plus, que ce roman est une continuation des ses précédents. Dans une troisième partie, nous réviserons dans quelle manière Pie de Bruja ferait partie de la tradition du mélodrame et du feuilleton, après avoir donné quelques définitions de ces genres. Dans une dernière partie, nous conclurons.
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    Finales para Aluna, de Selnich Vivas Hurtado : decapitación, máscaras y el polvo ínfimo del cuerpo amazónico
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Uscátegui Narváez, Alexis Francisco
    La pensé intellectuelle aborigène représentée dans le roman latino-américain, s‟érige comme une option anticoloniale pour repenser les états hégémoniques qui essayent de soumettre les cultures nationales. Nous proposons, ainsi, interpréter le roman Finales para Aluna (2013) de Selnich Vivas à partir de diverses catégories d‟analyse qui permettent de comprendre son contenu amazonien et mettre en valeur son importance dans la littérature contemporaine.
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    Habitar el retorno mediante la memoria y la escritura
    (Universidad Pedagógica y Tecnológica de Colombia, 2017-09-16) Garzón Martínez, María Angélica
    The present article uses literary writing with the aim of exposing the ways in which three “returning” populations in the region of Montes de María resignify the places from which they were forcefully expelled, making them habitable again through practices of memory. The starting point for this research is the idea that the “return” of a population is a process in itself and not the final chapter of forced displacement. For this purpose I rely on ethnographic work and the compilation of testimonies –aided by creative writing and poetical anthropology- in order to propose an expositive, sensitive form of writing that will allow me to examine the process of return of this population, from a subjective position. As a conclusion, I propose the dialogue between anthropology and creative writing as a powerful tool to investigate different processes of reconstruction engaged in by persons affected by the Colombian armed conflict.